Betonrot?

Deze blog verscheen eerder op de Linkedin-pagina van Forzes-lid Frank Goijarts.

De meeste organisaties waar ik als adviseur kom besteden aandacht aan duurzame inzetbaarheid. Probleempje: vrijwel iedereen focust op vernieuwing maar niemand kiest voor het oplossen van écht achterstallig onderhoud…

HRM, lijnmanagers en medewerkers werken eensgezind aan 21th century skills. Ze investeren in ‘agile’werken, ‘scrum’, ‘lean’ - zonder zwarte band stel je kennelijk niks meer voor – of werken hard aan meer zelfsturing.

De crisis heeft het lijnmanagement uitgedund, prestaties staan onder druk en de inmiddels “strategische businesspartner” van HRM weet gelukkig wel weer wat hij moet doen. Die zorgt, inmiddels op basis van een goed doordachte 'why' dat het nodige onderhoud strak wordt ingekocht en uitgerold. Hup, eruit die oude keuken en erin het blinkende kookeiland.

Betonrot

Wie onder het laagje vernis kijkt ziet een heel ander beeld: achterstallig onderhoud, betonrot en scheuren van welhaast Groningse proporties. Misschien ben ik een uitzondering, maar ik zie een alarmerend gebrek aan basiscompetenties op en om de werkvloer. Vergadertechniek, gespreksvaardigheden, feedback geven en ontvangen, doelen formuleren, projectmatig werken, gebruik van ICT, klantgericht werken… het houdt in mij ogen op zijn zachtst gezegd niet over.

Gevolgen: miscommunicatie, frustratie, vertraging, selectie van verkeerde mensen, disfunctioneren, wegpromoveren, onnodige inhuur en nog zo wat klein ongemak.

Hele volksstammen zijn in het verleden intensief en voor veel geld geschoold in bovengenoemde en andere basisvaardigheden. Kennelijk is er vervolgens op de werkplek zo weinig mee gebeurd dat de meeste deelnemers weer onbewust onbekwaam zijn. Erfenis van het cursustijdperk waarin leren en ontwikkelen werd uitbesteed? Gevolg van de overtuiging dat transfer van het geleerde het (eenzame) klusje van de deelnemer is?

Verlammende vierhoek houdt reparatie tegen

Betrokken medewerkers zijn zich meestal van geen kwaad bewust. En als ze het zijn, dan verbergen ze het zorgvuldig; wie gaat er nu na al die tijd (opnieuw) werken aan zijn basisvaardigheden? Meest gehoorde reactie: “Die cursus heb ik al gehad”. Vervolgens gaat de aandacht als vanzelf naar “Agile werken voor professionals” of “Blockchaintechnologie voor administratief medewerkers”. Waarom zou je je schaarse budget immers besteden aan zoiets sufs als “Spreadsheets in de praktijk” of “Actief luisteren voor beginners”?

Het lijnmanagement vervolgens knijpt graag de ogen dicht voor de erfenis van de voorgangers en richt zich ook liever op innovatie, daar kun je tenminste nog een beetje beroemd mee worden.

HRM komt ook liever met iets nieuws. “Sorry hoor, dit kleine gebrek aan basisvaardigheid is minder relevant dan wat ik als 'businesspartner' heb bij te dragen aan innovatie en strategische personeelsplanning”.

Externe HRD-adviseurs tenslotte dragen ook hun steentje bij aan deze verlammende status quo. “Wij luisteren tegenwoordig namelijk naar de klant en leveren slechts wat de markt vraagt”.

Tot zover de meest betrokken partijen. Gevolg: volstrekt onvoldoende eigenaarschap voor dit in mijn ogen nogal stevig en kostbaar gebrek..

Tijd voor renovatie

Genoeg weggekeken. Weg met het likje verf, tijd voor renovatie! Wie lef heeft geeft de komende jaren minstens 20% van het ontwikkelingsbudget uit aan het stutten van wankele muren, het uithakken van verrot materiaal, en het versterken van steunpilaren. Pas daarna kunnen we met een gerust hart weer nieuwe kastjes ophangen, maar dan in een huis met een stevig fundament en kans op overwaarde.

Wie ziet het repareren van verzwakte of ontbrekende (basis)vaardigheden als uitdaging? Wie wil of kan het fundament herstellen? Wie durft de vraag hardop te stellen? Wie wordt de architect van deze renovatie? Toch maar weer HRM? Ik ben benieuwd.

Als externe aanbieder neem ik me in ieder geval voor om zeker ook een koevoet in de gereedschapskist te stoppen en nog veel steviger in het oude hout te prikken. Wat zeg ik, misschien moet ik voortaan zelfs achter de lambrisering en onder de vloeren gaan kijken.

P.S Wil je je steentje bijdragen, kijk dan ook eens naar mijn training motiverende gespreksvaardigheden. Prima manier om te werken aan het fundament onder je beïnvloedingsvaardigheden.